Minuman Coca-cola adalah salah satu minuman paling popular di dunia. Minuman ringan ini selalu diminum oleh sesiapa sahaja dari budak kecil sehinggalah ke dewasa. Coca-cola juga mudah dicari dimana-mana. Secara tak langsung menunjukkan bahawa populariti minuman asal Amerika Syarikat ini paling diminati oleh semua orang.

Coca-cola yang sering diminum selama ini juga memiliki kegunaan yang aneh dan tak diduga. Apakah kegunaan lain minuman ini? Jom kita baca ulasannya:

1. Pembersih Karat

Tak banyak orang tahu kegunaan Coca-cola ini. Minuman bersoda ini ternyata juga boleh digunakan sebagai penghilang karat. Caranya adalah, rendam beberapa benda berkarat anda dengan Coca-cola selama semalam. Lepas itu, di pagi harinya lakukan sekatan pada benda yang sudah direndam dengan Coca-cola tersebut. Lalu lihatlah hasilnya, anda pasti terkejut dengan keajaiban minuman berkarbonat ini dalam menghilangkan karat. Coca-cola telah diteliti dan diyakini memiliki kandungan untuk memecahkan partikel-partikel dalam pembentukkan karat.


2. Pembersih Kaca Langsir

Coca-cola juga ternyata sebagai cairan pembersih kaca paling ampuh untuk langsir rumah. Coca-cola memiliki kandungan asam sitrat yang dapat memberikan hasil yang baik bagi anda yang akan membersihkan langsir rumah yang sudah nampak lusuh. Tak hanya pada langsir kaca rumah, namun beberapa orang telah membuktikan kekuatan Coca-cola dalam membersihkan kaca kereta, bahkan tandas bilik mandi anda.

Caranya cukup mudah, tanpa campuran apapun tuangkan Coca-cola pada kaca kereta maupun rumah anda. Lalu, bersihkan dengan kain seperti ketika anda membersihkan kaca sehari-hari. Kemudian, bagaimana hasilnya? Coca-cola lebih memberikan hasil yang maksima dibandingkan dengan alat pembersih kaca lainnya bukan?


3. Menghilangkan Rasa Sakit

Bahan kimia yang terkandung dalam Coca-cola juga dipercayai dapat menghilangkan rasa sakit. Minuman ringan yang satu ini sangat efektif untuk membantu menetralisir rasa sakit dari sengatan ubur-ubur. Memang hal ini sedikit aneh namun beberapa orang telah membuktikan kebenaran hal ini ketika mereka tersengat ubur-ubur.

Caranya sangat mudah, anda hanya perlu menuangkan dan melumur bahagian tubuh yang tersengat ubur-ubur. Tunggu beberapa saat dan rasakan hasilnya, seketika sakit anda akan hilang berkat Coca-cola. Wah, bukan hanya sebagai minuman, namun Coca-cola juga berfungsi sebagai ubat penghilang rasa sakit wooo.


4. Pengusir Hama

Kegunaan Coca-cola berikut ini merupakan sesuatu yang tentunya juga mengejutkan. Bagaimana tidak, ternyata minuman ringan ini dipercayai dapat membunuh beberapa hama tanaman termasuk siput. Seseorang telah mencuba untuk menyiramkan Coca-cola pada seluruh bahagian taman yang sering dikunjung oleh siput. Memang, bagi beberapa orang, siput merupakan haiwan pengganggu yang dapat merosakkan tanaman.

Lain, setelah beberapa saat Coca-cola dituangkan, betapa terkejutnya orang itu melihat apa yang terjadi di tamannya. Yah, beberapa siput dan haiwan pengganggu ditemu mati berserakan di taman bunga tersebut. Jika beberapa orang memilih untuk menggunakan pestisida untuk menghilangkan hama pengganggu, nampaknya mereka akan beralih menggunakan Coca-cola. Selain murah, Coca-cola dapat ditemui di mana-mana kedai.

Comments (0)