Pengakuan seorang pelajar Kristian mengenai tuntutan KALIMAH ALLAH.



Apa perasaan kamu kalau kami (kristian) ckp yg MUSLIM tidak rugi kalau tidak guna istilah Allah. Iya memang cara kita beribadah berlainan tapi tujuan kita sama, kami berdoa bukan memuja iblis/syaitan/pokok/gunung etc...... who are you to judge our beliefs!!!!!!!!! Alasan KELIRU???????? boleh masuk akal meh!!! sy 6 tahun belajar pendidikan islam masa sekolah rendah tidak juga pandai keliru, malah hampir tiap hari dengar azan tapi agama sy tida juga berubah tetap juga seorang kristian, TAKUT terancam kuatkan iman bukan menindas, tingkatkan penguasaan agama, amalkan ajaran agama rajin-rajin p sambayang bukannya bila rasa terancam cakap itu ini pasal agama org lain, bertoleransilah sikit, bertoleransi tidak semestinya ke arah liberalisme. datang SABAH wahai TUN M, mari datang rumah saya tinggal sama-sama family saya, UNCLE SAYA SEORANG USTAZ DAN KAMI MERUPAKAN KELUARGA KATOLIK, TETAPI MASA MAKAN SAYA TANDA SALIP, DAN KELUARGA UNCLE SAYA BACA DOA IKUT KEPERCEYAAN MEREKA, tapi isu keliru dan tukar agama tidak berlaku pun. HARI RAYA/KRISMAS sama-sama kami sambut tapi tida juga pandai terancam@tergugat kepercayaan kami. KATAK IBRAHIM DAN YG BERKENAAN SAYA SARANKAN ANDA DATANG RUMAH SAYA BELAJAR BAGAIMANA BERTOLERANSI DENGAN AGAMA ORG LAIN. 


Dalam kes perbicaraan yang lalu tuntutan untuk menggunakan kalimah Allah mendapat reaksi yang berbeza. Hal ini boleh dilihat melalui pengaharaman itu hanya dikuatkuasakan di semenanjung Malaysia sahaja tetapi Sabah dan Sarawak masih boleh menggunakannya. Jika diteliti dengan lebih dalam timbul persoalan apakah perbezaan kristian yang berada di Sabah dan Sarawak dengan Kristian yang berada di Semenanjung Malaysia? Adakah muslim Sabah dan Sarawak dengan Muslim semenanjung Malaysia juga berbeza? 

Dalam konteks ini kita melihat adakah bahasa itu mengelirukan atau kita yang membuatkan kita keliru terhadap bahasa? Kekeliruan atau jatuhnya iman kepercayaan tidak sepatutnya wujud dalam mengamalkan kepercayaan kerana menggunakan istilah atau bahasa yang sama bagi merujuk Tuhan yang mencipta kita. Siapakah kita untuk mempersoalkan dia (Allah) yang mencipta kita kerana bukan kita yang mencipta dia (Allah) tetapi Allah yang mencipta kita dan kita harus taat kepada ajarannya walaupun mempunyai perbezaan agama.

Kenapakah kita perlu membuatkan diri kita keliru dengan bahasa andai kita mempunyai kemampuan untuk memahami bahasa itu? Adakah faktor kelemahan penguasaan terhadap bahasa menyebabkan kita keliru dengan bahasa itu? Dalam konteks penggunaan kalimah Allah bagaimana istilah Allah itu boleh memesongkan akidah seseorang? Jika kita mempelajari dan mengimani ajaran agama kita dengan lebih mendalam bahasa itu tidak akan mampu untuk menggoyahkan iman kepercayaan kita. Kenapakah perlu mengatakan bahawa istilah kalimah Allah itu boleh menjatuhkan akidah? Adakah itu memperlihatkan betapa goyahnya penguasaan seseorang terhadap agamanya sendiri?

Sewaktu saya masih di sekolah rendah, saya mengambil subjek pendidikan islam selama enam tahun iaitu sejak dari darjah satu sehingga darjah enam namun sehingga kini saya masih bergelar seorang katolik. Dakwaan bahawa penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan muslim itu boleh mengelirukan adakah ia benar atau sekadar penambah pemanis pada tuntutan penggunaan khas kalimah itu? Kenapa saya yang pada ketika itu masih kecil dan telah didedahkan dengan ajaran yang bukan anutan agama saya tetapi iman kepercayaan saya tidak terjejas? Adakah bahasa itu cerminan agama? Adakah agama itu bahasa? Atau adakah bahasa dan agama itu dua perkara yang sama atau pun dua perkara yang berbeza?

Cara untuk berdoa adalah berbeza namun tujuannya adalah sama, mengapa sentiasa mencari perbezaan andai persamaan itu dibelakangkan? Hilangkah sudah nilai toleransi antara agama di Malaysia. Imam Shamsi Ali dari New York turut mendesak Putrajaya menimbangkan semula keputusan kalimah Allah. 

Sarjana Islam yang terkenal itu menggesa Putrajaya memandang serius keputusan penganut Kristian menggunakan kalimah Allah kerana ia bertentangan dengan ajaran Al-quran. Imam Shamsi Ali berkata kepada The Malaysian Insider, sebagai umat Islam, beliau tidak dapat menerima keputusan Mahkamah Rayuan kerana meremehkan kebesaran Tuhan. Keputusan itu merendahkan kekuasaan Tuhan Maha Berkuasa, Maha Pencipta, Maha Esa dan Tuhan kepada 1.5 bilion penduduk dunia, katanya. Beliau berkata demikian semasa mengahadiri Konvensyen Keamanan Global 2013 di Kuala Lumpur.

Keputusan mahkamah yang melarang penggunaan kalimah Allah dalam kalangan penganut kristian juga turut mendapat kupasan yang meluas daripada akhbar antarabangsa. Dalam laporan BBC mereka menyentuh bahawa masyarakat Kristian di Malaysia khususnya di Sabah dan Sarawak tidak menyambut baik keputusan tersebut, tetapi ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana dilihat sebagai usaha UMNO memenangi semula sokongan orang Melayu, malah bukan semua umat Islam menyokong keputusan karajaan untuk menghalang Kristian menggunakan kalimah itu tetapi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang terlalu bersemangat menyokong usaha itu.

Editorial akhbar bahasa Inggeris Emiriah Arab Bersatu, The National juga turut meluahkan rasa terkejut atas keputusan mahkamah berkenaan dengan menegaskan bahawa tidak boleh disangkal bahawa Tuhan yang Maha Esa, yakni Allah, dalam al-quran adalah sama dengan Tuhan dalam kitab Taurat dan Kitab Injil, malah kalimah Allah sudah sekian lama digunakan oleh golongan Kristian dan Yahudi sebelum kebangkitan Islam pada abad ke-7.





Dalam kes perbicaraan yang lalu tuntutan untuk menggunakan kalimah Allah mendapat reaksi yang berbeza. Hal ini boleh dilihat melalui pengaharaman itu hanya dikuatkuasakan di semenanjung Malaysia sahaja tetapi Sabah dan Sarawak masih boleh menggunakannya. Jika diteliti dengan lebih dalam timbul persoalan apakah perbezaan kristian yang berada di Sabah dan Sarawak dengan Kristian yang berada di Semenanjung Malaysia? Adakah muslim Sabah dan Sarawak dengan Muslim semenanjung Malaysia juga berbeza? 

Dalam konteks ini kita melihat adakah bahasa itu mengelirukan atau kita yang membuatkan kita keliru terhadap bahasa? Kekeliruan atau jatuhnya iman kepercayaan tidak sepatutnya wujud dalam mengamalkan kepercayaan kerana menggunakan istilah atau bahasa yang sama bagi merujuk Tuhan yang mencipta kita. Siapakah kita untuk mempersoalkan dia (Allah) yang mencipta kita kerana bukan kita yang mencipta dia (Allah) tetapi Allah yang mencipta kita dan kita harus taat kepada ajarannya walaupun mempunyai perbezaan agama.

Kenapakah kita perlu membuatkan diri kita keliru dengan bahasa andai kita mempunyai kemampuan untuk memahami bahasa itu? Adakah faktor kelemahan penguasaan terhadap bahasa menyebabkan kita keliru dengan bahasa itu? Dalam konteks penggunaan kalimah Allah bagaimana istilah Allah itu boleh memesongkan akidah seseorang? Jika kita mempelajari dan mengimani ajaran agama kita dengan lebih mendalam bahasa itu tidak akan mampu untuk menggoyahkan iman kepercayaan kita. Kenapakah perlu mengatakan bahawa istilah kalimah Allah itu boleh menjatuhkan akidah? Adakah itu memperlihatkan betapa goyahnya penguasaan seseorang terhadap agamanya sendiri?

Sewaktu saya masih di sekolah rendah, saya mengambil subjek pendidikan islam selama enam tahun iaitu sejak dari darjah satu sehingga darjah enam namun sehingga kini saya masih bergelar seorang katolik. Dakwaan bahawa penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan muslim itu boleh mengelirukan adakah ia benar atau sekadar penambah pemanis pada tuntutan penggunaan khas kalimah itu? Kenapa saya yang pada ketika itu masih kecil dan telah didedahkan dengan ajaran yang bukan anutan agama saya tetapi iman kepercayaan saya tidak terjejas? Adakah bahasa itu cerminan agama? Adakah agama itu bahasa? Atau adakah bahasa dan agama itu dua perkara yang sama atau pun dua perkara yang berbeza?

Cara untuk berdoa adalah berbeza namun tujuannya adalah sama, mengapa sentiasa mencari perbezaan andai persamaan itu dibelakangkan? Hilangkah sudah nilai toleransi antara agama di Malaysia. Imam Shamsi Ali dari New York turut mendesak Putrajaya menimbangkan semula keputusan kalimah Allah. 

Sarjana Islam yang terkenal itu menggesa Putrajaya memandang serius keputusan penganut Kristian menggunakan kalimah Allah kerana ia bertentangan dengan ajaran Al-quran. Imam Shamsi Ali berkata kepada The Malaysian Insider, sebagai umat Islam, beliau tidak dapat menerima keputusan Mahkamah Rayuan kerana meremehkan kebesaran Tuhan. Keputusan itu merendahkan kekuasaan Tuhan Maha Berkuasa, Maha Pencipta, Maha Esa dan Tuhan kepada 1.5 bilion penduduk dunia, katanya. Beliau berkata demikian semasa mengahadiri Konvensyen Keamanan Global 2013 di Kuala Lumpur.

Keputusan mahkamah yang melarang penggunaan kalimah Allah dalam kalangan penganut kristian juga turut mendapat kupasan yang meluas daripada akhbar antarabangsa. Dalam laporan BBC mereka menyentuh bahawa masyarakat Kristian di Malaysia khususnya di Sabah dan Sarawak tidak menyambut baik keputusan tersebut, tetapi ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana dilihat sebagai usaha UMNO memenangi semula sokongan orang Melayu, malah bukan semua umat Islam menyokong keputusan karajaan untuk menghalang Kristian menggunakan kalimah itu tetapi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang terlalu bersemangat menyokong usaha itu.

Editorial akhbar bahasa Inggeris Emiriah Arab Bersatu, The National juga turut meluahkan rasa terkejut atas keputusan mahkamah berkenaan dengan menegaskan bahawa tidak boleh disangkal bahawa Tuhan yang Maha Esa, yakni Allah, dalam al-quran adalah sama dengan Tuhan dalam kitab Taurat dan Kitab Injil, malah kalimah Allah sudah sekian lama digunakan oleh golongan Kristian dan Yahudi sebelum kebangkitan Islam pada abad ke-7.


Credit to,

Mr Leo

Comments (0)